Villa Solgläntan

Vårt hus på landet!

Dags att så.

Publicerad 2013-03-13 09:19:44 i Trädgård,

Hade tid för en liten shoppingrunda igår innan jag åkte hemåt och då var jag såklart tvungen att gå in på Blomsterkungen och kika.
 
Känner att det är dags att börja planera inför sommaren och vad jag vill ha i kökslandet och i rabatterna. Så det blev till att inhandla en liten så-låda och blomjord (såjord finns hemma sedan tidigare). Så nu har jag allt jag behöver för att börja så och dessutom plantera om några blommor som börjar se lite risiga ut. 
 
Fast det svåraste har jag framför mig......vad ska jag så?? Vad vill jag ha i mitt köksland? Grönkålen förra året blev helt fantastiskt stor och fin, men vi åt knappt någonting av den tyvärr. Morötterna och ärtorna plockade vi och åt av.Dem blir en favorit i repris, dock inte lika mycket ärtor! Hann inte äta upp allt och lite finns kvar i frysen och bara väntar på att bli uppäten. Men ärtorna är ju helt klart som godast när man äter dem direkt från landet ;o) Plocksallad är också en favorit, kanon att gå ut och plocka det man behöver till kvällsmaten. Rädisor gillar jag också att ha i salladen, tyvärr blev dem helt misslyckade förra året av nån anledning men provar iår igen. Gräslöken hoppas jag kommer upp iår igen och att den överlevde vintern, får se om även några kryddväxter gjorde det men det är tveksamt.
Har en massa olika fröer som jag har fått av bror som jag ska gå igenom, där finns det nog en del godsaker som jag kan utöka min köksträdgård med!
 
Sen har vi ju det här med blommorna. I höstas planterade jag backnejlika i krukor som har stått ute hela vintern, tydligen ska de överleva vintern så jag hoppas de klarar sig. Backnejlikan hade jag tänkt ha i stenrabatten mellan lavendeln. I sommar kommer blommorna gå i blått och rosa tror jag =)
Rabatten vid trekammarbrunnarna ska jag också ta tag i och där vet jag inte alls vad jag vill ha. Ska gå igenom brors lilla frölåda och se om jag hittar nåt som jag kan börja så redan nu.
 
      
 

Kommentarer

Postat av: Fredrik

Publicerad 2013-03-15 19:33:55

Jag tar med lite olika plantor när jag kommer upp. Chili, paprika, tomat, piplök är väl några grönsaker jag kan ta med.

Du kan väl så några olika sorters sallat, stjärnmangold, senapskål (ruccola), rädisor, persiljerot, persilja, dill och basilikum.

Köp sättlök av vitlök och någon annan sort. Sätt ut dem när det blivit varmt ute.

Sen tycker jag att du ska ge dig på kålsorterna igen; broccoli, brysselkål, grön- eller svartkål, och kanske spetskål. Jag har fröer till några röda sorters kål.

Men ju fortare ni har lagt den långsiktiga planen för hur trädgården ska se ut, desto fortare får ni ner bärbuskar och fruktträd, som inte behöver så mycket skötsel men ger bra skörd.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Här bloggar jag om vårt husbygge och våra försök att få till vår drömträdgård. Vår vision är att bygga med miljö och energibesparingar i åtanke samt att kunna odla det mesta själva för att bli självförsörjande i framtiden. Vi hoppas även kunna skaffa egna höns och får om några år.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela