Villa Solgläntan

Vårt hus på landet!

Rosplantering

Publicerad 2014-07-05 15:26:28 i Trädgård,

Igår tog vi oss äntligen tid att plantera rosorna! Det var verkligen på hög tid. Haft sånt dåligt samvete för de där rosorna och rädd att de ska dö men nu så, är de nedplanterade och förhoppningsvis nöjda!
 
Morden Centennial och Martin Frobisher har redan fått några otroligt fina blommor! De är kanadensiska buskrosor som ska vara tåliga i vårat klimat. Hoppas de trivs även i vår gräsmatta!?
 
Det här med att välja de perfekta stället för buskrosorna var inte alltför lätt. Men jag kände att jag kan inte vela hur länge som helst utan nu satte jag ner dem och hoppas det blir bra. Det går kanske att flytta på dem ett annat år om jag märker att det blev fel.
 
 
Morden C - lite liten och klen nu men med ny jord, vatten, sol och gödning så hoppas jag att den tar sig och blir stor och fin. Kan bli upp till 1 meter hög.
 
 
Martin F- Stora härliga blommor. Ljusrosa. Större buskros som kan bli över 1 meter hög och väldigt bred. Tydligen väldigt tacksam ros som ska blomma hela säsongen.
 

Kommentarer

Postat av: Fredrik

Publicerad 2014-07-18 23:38:23

Om man kan tänka sig att vara utan nyponen, kan man nypa bort dem när blomman vissnat. Då brukar rosorna få det lättare att sätta nya knoppar. Det kallas "dead heading".

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Här bloggar jag om vårt husbygge och våra försök att få till vår drömträdgård. Vår vision är att bygga med miljö och energibesparingar i åtanke samt att kunna odla det mesta själva för att bli självförsörjande i framtiden. Vi hoppas även kunna skaffa egna höns och får om några år.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela