Villa Solgläntan

Vårt hus på landet!

Rosor i min trädgård

Publicerad 2013-08-25 13:20:12 i Trädgård,

Min bror har varit så snäll och gett oss 3 olika rosor. Är inge kunnig när det kommer till rosor så nu är det massa googling som gäller så rosorna överlever vintern och kan bli planterade nästa år! 
 
Rosorna är:
 
 
Martin Frobisher - buskros som kan bli 1,5-2 meter hög. Den får underbara rosa fylliga blommor som blommar hela sommaren. Den ska tydligen stå emot mjöldagg och klara sig upp till zon 7-8. Låter lovande!
 
Morden Centennial - även denna ros är en buskros men blir lite lägre, 0,7-1 meter hög. Rosa klasblommande blommor. Även denna är tålig upp till zon 7. 
 
New Dawn - klätterros som har stora ljusrosa blommor. Härdig upp till zon 5 så det är på håret att den kommer klara vintrarna här :-/ men vi chansar!  Funderar på om den ska få stå i hörnet mot halvan och få växa mot garageväggen, skyddad mot kalla vintervindar. 
 
Tydligen så kallas de två översta för "Kanadensarna" då de är utvecklade i Kanade och är mycket tåliga. 
 
Längtar redan till nästa vår!
 
 

Kommentarer

Postat av: Fredrik

Publicerad 2013-10-12 19:39:06

När jag valde 'Martin Frobisher' hade jag först blivit rekommenderad 'Ritausma' - också en rugosahybrid. Jag tyckte den verkade lite väl taggig, men du kan ju kolla på den om du tycker att den är värd att ha. Kanske vill du para ihop två lika stora rosor, om du vill ha symmetri.

Själv ska jag skaffa en 'Nova Zembla'. Rugosahybrid även den, men den lär ha lite slätare blad som jag gillar. Tyvärr lär den vara lite känslig för sjukdomar, så vi får se hur det går.

Mitt senaste köp var en Rosa glauca (daggros). Den blommar bara en månad eller så, men jag gillar bladverket (blågrå ton).

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Här bloggar jag om vårt husbygge och våra försök att få till vår drömträdgård. Vår vision är att bygga med miljö och energibesparingar i åtanke samt att kunna odla det mesta själva för att bli självförsörjande i framtiden. Vi hoppas även kunna skaffa egna höns och får om några år.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela