Villa Solgläntan

Vårt hus på landet!

Höstskörd

Publicerad 2013-09-26 12:32:07 i Trädgård, Växthus,

Än fortsätter det att komma mycket gurka och tomater! Var upp häromdagen och plockade några tomater och gurkor till middagen och blev fascinerad över hur stor gurkorna var! 
 
 
För att ni ska förstå så la jag min IPhone bredvid för alla vet ju hur stor en sån är ;-)

Jag hoppas det fortsätter att komma mer tomater och gurkor ett tag för det är så himlans gott. Men idag är det otroligt kallt och frosten i gräset låg kvar ett bra tag på förmiddagen. Så vi får se hur länge växthuset klarar av att behålla tillräckligt med värme för att de ska trivas!? 
 
 
Igår skördade jag en av våra stora purjolökar och gjorde potatis- och purjolöksoppa. Både potatis och purjolök från eget land! Mums! Nu fattas bara att ta mjölken direkt från någon kossa och mala eget mjöl till brödet till ;-) 

Kommentarer

Postat av: Fredrik

Publicerad 2013-10-12 19:20:19

Jag hade purjo ute hela vintern. Några klarade sig, andra blev uppätna genom snön. Du kan nog låta de purjolökar som inte går åt stå kvar ute tills du behöver dem. Nästa år kommer de förmodligen att gå upp i blom.

Potatisen kan också ligga kvar i jorden länge. Den får inte frysa, men om man bara tar av blasten så klarar den några frostnätter iaf.

Jag ska nog odla gurkan 'Suyo Long' nästa år. Den är taggig, men jättegod.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Här bloggar jag om vårt husbygge och våra försök att få till vår drömträdgård. Vår vision är att bygga med miljö och energibesparingar i åtanke samt att kunna odla det mesta själva för att bli självförsörjande i framtiden. Vi hoppas även kunna skaffa egna höns och får om några år.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela