Villa Solgläntan

Vårt hus på landet!

En till stenmur

Publicerad 2014-05-04 20:23:23 i Trädgård,

Vi har ju redan en stor stenmur. Eller stor och stor....lång är den i alla fall. Den är i stort behov av en renovering men det är så stort projekt så vi måste vänta lite med den. Viktigare saker måste gå före =) Men tills vidare så kände jag att det var verkligen dags för en liten upp piffning! Så jag fick ett ryck när vi var och handlade på köpcentret och fick se att de sålde flox. Kom på briljanta idén att blommor ska få pryda stenmuren tills den dagen då vi har tid att rusta upp den! Sagt och gjort....sex stycken flox fick följa med oss hem. 3 vita och 3 rosa.
 
Flox är lågväxande och har små söta blommor, passar perfekt i stenpartier. Det står att den är lättskött och gillar soligt läge så nu hoppas jag verkligen att den kommer att trivas och vill växa på sig redan den här sommaren! Ska bara komma ihåg att vattna den ordentligt om det blir en solig sommar då det står att jorden alltid ska hållas fuktigt. Kan bli ett problem men ska försöka!
Sen har jag även sått oregano på ett ställe i stenmuren. Den kan bli otroligt stor och fin när den blommar!
 
Men innan det var läge att plantera floxen så var jag tvungen att städa muren, och det rejält! Fullt med löv och gamla kvistar och allt möjligt skräp som fastnar i den och växer överallt i den. På med handskarna bara och sen var det bara att sätta igång! 
 
Ni ser ju här vilket stort behov den var av en uppfräschning!
 
 
 
Men sen jäklar blev det fint! I nån dag ialla fall =/
 
 
 
 
 
 
Än är plantorna pyttesmå i jämförelse med den stora muren men jag hoppas att de tar sig bra. Håll tummarna.
 
 

Kommentarer

Postat av: Fredrik

Publicerad 2014-05-06 16:57:17

Snyggt!
Du har ju tillgång till grusnejlika också. Den skulle nog också passa fint där. Grusnejlika är tydligen en art som blir alltmer sällsynt, så du kanske vill bidra till att den finns kvar?

Svar: Men är grusnejlikan flerårig?Den har vuxit sig jättefin i växthuset så jag kommer nog ta några såna ändå ;)
villasolglantan.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Här bloggar jag om vårt husbygge och våra försök att få till vår drömträdgård. Vår vision är att bygga med miljö och energibesparingar i åtanke samt att kunna odla det mesta själva för att bli självförsörjande i framtiden. Vi hoppas även kunna skaffa egna höns och får om några år.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela