Villa Solgläntan

Vårt hus på landet!

Trädgården våren -13

Publicerad 2013-05-15 13:45:42 i Trädgård,

Det börjar blomma i trädgården! Underbart! 
Har även planterat ut mina odlingar och hoppas att de överlever nätterna, men frostnätterna borde vara över nu. Fast man vet i och för sig aldrig =/
 
 
 
 
Squash. Har planterat ut 4st och hoppas att den vill producera massa frukt. Vad jag sen ska göra med squashen är en annan fråga men nåt ska vi väl hitta på =)
 
 
Ärtor. Favorit i repris. Men denna gång får det räcka med en längd och inte två som förra sommaren. Blev så otroligt mycket ärtor så jag tror vi klarar oss med en länga. Så gott att gå och plocka och äta direkt i trädgården.
 
 
Smultron. Köpte 6-pack och hoppas verkligen att de vill ge massa smultron! Längtar!!
 
 
Svart vinbär. Fick två stora buskar av en vän som inte ville ha dem längre och vi tog tacksamt emot dem! Den här ser ut att ha överlevt flytten och trivs bra men den andra ser lite risigare ut. Får se om den vill överleva och ge bär. 
 
Sen har jag även planterat ned Hortensian och klematisen i köksträdgården för att se om de vill vakna till liv efter vintervilan. Klematisen ser riktigt trött ut och får inte hamna på bild här =) Men Hortensian har jag sett ett litet litet skott komma fram, iaf på den ena, så den hoppas jag fortfarande på. Ska klippa ner de gamla kvistarna så nya fina kan komma fram!
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Fredrik

Publicerad 2013-05-29 07:01:05

Den "döda" vinbärsbusken kan du klippa ner. Antingen tar du bort de grövsta grenarna, eller så klipper du ner allt till någon dm.

Vill du ha smultron eller jordgubbar har jag mer. Säg bara till!

Squash, om det är vanlig sommarsquash, är väldigt användbar. Man kan skära den med osthyvel och lägga på smörgås eller i sallad, eller så har man ner den i en gryta eller wok. Sommarsquash är den sorten som oftast har mjukt skal och liknar gurka. Vintersquash är mer likt pumpa.

Svar: Ska prova att klippa ner ena busken och se om den vill ta sig bättre. Just nu är det bara lite löv längst ut på grenarna och inget i övrigt?!
Squashen har dött =/ Vet inte vad jag gjorde för fel. Gav Eva en och den lever.

Väntar och ser hur smultronen trivs. Annars gärna mer!
villasolglantan.blogg.se

Postat av: Fredrik

Publicerad 2013-05-29 22:06:14

Om squashen kom direkt inifrån, så kan den ha fått en kombinerad köld- och ljuschock. Eller bara en av dem. Båda sakerna kan få en planta att kollapsa.

Smultronen kommer nog att trivas. De är tåligare.

Svar: Kom från växthuset. Så förmodligen en köldchock. Evas squash stod lite mer skyddad än vad mina gjorde. Jaja...får hoppas att hennes planta vill ge åtminstone en squash =)
villasolglantan.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Här bloggar jag om vårt husbygge och våra försök att få till vår drömträdgård. Vår vision är att bygga med miljö och energibesparingar i åtanke samt att kunna odla det mesta själva för att bli självförsörjande i framtiden. Vi hoppas även kunna skaffa egna höns och får om några år.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela