Villa Solgläntan

Vårt hus på landet!

Projekt Pergola går mot sitt slut

Publicerad 2014-07-16 20:41:12 i Byggprojekt,

I alla fall snickarmässigt! Sen tar jag över och inreder ;) 
 
Så här ser den ut! Inte mycket kvar att göra. En dörr ska byggas och sättas på plats och några brädor ska kapas. Sen lite målning som slutfinish!
 
 
 
Stor del av dagen har gått åt till att få till en rak linje på planket. En laser hade gjort jobbet betydligt lättare men varför göra det lätt för sig ;o) Men det gamla traditionella sättet funkade också bra. Jag tycker att det blev rakt!
 
 
 
Nu börjar vi fundera på hur vi ska lösa det med takduken som ska gå mellan bjälkarna. Vi vill gärna kunna sitta där även om det regnar, kanske inte spöregn men ganska mycket regn vill vi att duken ska klara av. Så det blir till att ta fram alla smarta hjärnceller och rita upp nåt som skulle kunna funka och även se bra ut!
Mot framsidan tänkte jag iallafall sätta upp gardinstänger mellan pelarna och sen sätta upp myggnät. Får se hur jag binder upp de på bästa sätt. Snyggt och praktiskt!
 
Blommor ska planteras. Inte kommit på än vad det är som ska få äran att klättra och pryda vår fina pergola men några olika alternativ har jag iallafall. Håller på dem ett tag till ;o) Har en tendens att ändra mig ganska hastigt.
 
Tänkte även få till lite belysning. Gärna i hålen i pelarna vore riktigt coolt. Det ska vara hög mysfaktor i pergolan!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Här bloggar jag om vårt husbygge och våra försök att få till vår drömträdgård. Vår vision är att bygga med miljö och energibesparingar i åtanke samt att kunna odla det mesta själva för att bli självförsörjande i framtiden. Vi hoppas även kunna skaffa egna höns och får om några år.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela