Villa Solgläntan

Vårt hus på landet!

Äntligen sol!

Publicerad 2014-06-01 18:42:03 i Trädgård,

Först kom en tropisk värme över en helg sen dagen efter kom den nordiska kylan igen. Det har varit regn och kyla hela veckan fram tills idag, söndag! Solen och värmen kom äntligen tillbaka! Det firades med trädgårdsarbete hela dagen! (Blandat med tentaplugg tyvärr)
 
Vi trotsade faktiskt kylan redan i fredags och planterade våra grönsaksplantor då de började bli otroligt stora och vi skulle inte hinna sätta dem någon annan dag. Så det fick bära eller brista. Vi hade dock tur med vädret, det slutade regna och sprack upp till slut. Solen tittade fram men det var kallt.
 
 
Vi ska prova majs och dem var jag lite orolig över hur de skulle klara kylan, men jorden borde vara tillräckligt uppvärmd så vi chansar! Men jag tycker de har vuxit på sig bra och ser starka och stabila ut.
 
 
 
Igår, lördag, kom sen en massa regn och plantorna såg lite ledsna ut men idag när solen kom har de rest på sig och ser riktigt bra ut! 
 
Så idag såg landet ut så här; 
 
 
Inte så mycket grönt ännu men vi hoppas på stora fina plantor. Dock är det ganska grönt (och fult) runt om landet och jag funderar på hur jag ska snygga till det på bra och enkelt sätt. Har planterat ringblomma som jag tänkte sätta ner runt långsidorna men på vilket sätt osv har jag inte riktigt kommit på än. I gångarna i landet har vi lagt ut flisor från när Jens farbror barkar av små gran- och tallstammar (eller vad de nu är man gör gärdesgård av) och den flisen funderar jag på om man även kan lägga i kanterna runt hela landet, för att hindra ogräs att komma upp. För att sedan plantera ringblomman precis brevid. Sen märker jag även att hundarna inte riktigt har lärt sig att gångarna är till för att gå på och jag är rädd att de kommer gräva upp/äta upp plantorna =/ Så ett litet staket eller dyligt vore inte helt fel att ha runt hela. Eller om en kant med blommor räcker men det tar ju sin lilla tid innan dem växer på sig. Får bli en liten funderare på det där helt enkelt.
 
 
 
Olika sorters kål = nyttigt grönt
 
 
Majs, bönor och squash = de tre systrarna! De står på rad men två och två så jag hoppas det går bra med polloneringen ändå. Majs ska inte stå på rad för polloneringens skull så jag hoppas det går bra så här i alla fall och sen får vi gå och hjälpa till lite med polloneringen =)
 
 
Tomater har vi i överflöd av känns det som. Det blev en del plantor över som vi inte visste vad vi skulle göra av. Men då kom vi på att vi kanske kunde låta de växa upp på vår pyramid. Sagt och gjort, vi satte ner pyramiden i landet där det fanns plats över och satte ner tomaterna runt om. Ska bli spännande och se vad de blir av det där =) 
 
 
Det som fattas nu är mer morötter, sallad och rädisor! Ska köpa frön och direktså i landet bredvid gullöken.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Fredrik

Publicerad 2014-06-03 22:18:58

Din majs kommer nog att bli kraftigare än min. Jag har bara några plantor kvar...

Ska bli spännande att se allt i helgen.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Här bloggar jag om vårt husbygge och våra försök att få till vår drömträdgård. Vår vision är att bygga med miljö och energibesparingar i åtanke samt att kunna odla det mesta själva för att bli självförsörjande i framtiden. Vi hoppas även kunna skaffa egna höns och får om några år.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela