Villa Solgläntan

Vårt hus på landet!

Sista gurkan

Publicerad 2014-09-16 20:01:26 i Växthus,

Igår levererade jag sista lasset med gurka till Ica. Plantorna börjar ge upp en efter en och kylan tränger på mer och mer. Så nu känner jag att det är läge att låta hösten ta över. Den gurka som blir nu får vi sälja på gården eller äta upp själva =) 
 
Men vi har fått otroligt mycket gurka på dem här 7-8 veckorna som vi har kunnat skörda gurka. Om det är lång eller kort säsong vet jag faktiskt inte men jag är nöjd! 
 
OM vi nu ska fortsätta med gurka nästa sommar (det är under lite andra förutsättningar under nästa sommar så vi får avvakta ett tag innan vi bestämmer oss) så ska vi försöka tänka på följande:
 
* Plantera lite tidigare än i år
 
* Leta fram bra gödselmedel för att få så ekologiskt som möjligt, helst enligt KRAV
 
* Hitta ett bra sätt att få bort ohyra på utan bekämpningsmedel. I år har vi klarat oss bra ifrån skadedjur, det är inte förrän nu på slutet de har kommit, men det kan vara bra att vara förberedd utifall att.
 
* Hitta en bra lösning så självbevattningen fungera bättre
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Här bloggar jag om vårt husbygge och våra försök att få till vår drömträdgård. Vår vision är att bygga med miljö och energibesparingar i åtanke samt att kunna odla det mesta själva för att bli självförsörjande i framtiden. Vi hoppas även kunna skaffa egna höns och får om några år.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela