Villa Solgläntan

Vårt hus på landet!

Ännu mer gurka.

Publicerad 2015-08-18 18:57:39 i Växthus,

Idag har det blivit jobb med gurkan hela förmiddagen.  Det tar ganska mycket tid om man ska sköta gurkplantorna ordentligt.

Idag har jag gått igenom alla plantorna och tagit bort fula blad som kan ha blivit angripen av spinn. När vädret slog om och värmen kom så kom även spinnet. Gurksorten som jag valt, euphya F1, är inte motståndskraftig mot spinn men däremot mot mjöldagg. Så när det är varmt gäller det att duscha gurkplantorna då och då så den håller sig fuktig. 

Nedan ser ni skillnaden på ett blad som har risk för att bli angripen och ett grönt och friskt blad. 





De angripna områdena sprayar jag på såpa och sockervatten.  Spinn gillar tydligen inte heller när det blir kladdigt så det är värt ett försök iallafall. 




Det här är mina redskap när jag grejar med gurkan. 
Bakom ser ni även ett område som är angripet och som jag har blivit tvungen att ta bort många blad. 




Men allt arbete och slit är så värt det när man kommer in och hittar det här

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Här bloggar jag om vårt husbygge och våra försök att få till vår drömträdgård. Vår vision är att bygga med miljö och energibesparingar i åtanke samt att kunna odla det mesta själva för att bli självförsörjande i framtiden. Vi hoppas även kunna skaffa egna höns och får om några år.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela