Villa Solgläntan

Vårt hus på landet!

Nytt och gammalt

Publicerad 2015-06-16 21:42:58 i Trädgård,

I år har jag provat odla några nya sorter. Förutom selleri som jag nämnde i förra inlägget så ska jag även prova mangold, rättika och vårlök i år. Har fått många spännande recept som man kan göra med mangold så jag hoppas på en stor fin skörd =)
Favoriter i repris är squach, bönor, sallad, morötter och purjolök. Naturligtvis har vi även satt potatis! Men inte så mycket som vi skulle vilja. Så ett projekt till nästa år är att anlägga ett stort potatisland! Det enda jag blir lite skeptiskt till där är att potatisen blir på samma plats varje år vilket jag förstår kan leda till större risk för angrepp. Men det kanske går att lösa på något vis, med växelbruk kanske.
 
 
 
 
Mangold
 
 
Bönor - de ser lite hängiga ut och har inte växt så mycket men jag hoppas att dem tar sig.
 
 
 
Purjolök - den ser väldigt liten ut men den är stadig och har växt bra så jag hoppas den blir bra!
 
 
 
Majs - en av de nya ideér vi tänkte prova iår. Majs i kruka! Massa gödsel i krukorna och skyddat läge. Spännande =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Här bloggar jag om vårt husbygge och våra försök att få till vår drömträdgård. Vår vision är att bygga med miljö och energibesparingar i åtanke samt att kunna odla det mesta själva för att bli självförsörjande i framtiden. Vi hoppas även kunna skaffa egna höns och får om några år.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela