Villa Solgläntan

Vårt hus på landet!

Gott och blandat

Publicerad 2012-05-09 20:35:49 i Trädgård,

Kom hem med några plantor iaf! Tyvärr var pionen redan slut så vi får se om jag hinner på den till nästa gång den kommer hem. Men med mig hem denna gång kom två bondsyréner, en hortensia och två klematis "xerxes"!

Har jättemycket syrénskott häromkring också som jag ska gå och försöka ta av! Vet bara inte i vilken ända jag ska börja plantera dem i!? Vill ju helst ha en lång syrénhäck mot vägen så vi får lite skydd mot insyn men vet inte vilken ända jag ska börja i!?

Sen är jag lite irriterad på personalen på Blomsterlandet. Man kan tycka att dem borde ha koll på det dem säljer! Tänkte handla med mig murgröna men såg på en skylt att dem trivs inte alls i sol och där jag vill ha en klätterväxt är det väldigt soligt hela dagen, så då frågade jag vilken klätterväxt som trivs i sol. Får svaret att Klematis trivs i sol! Perfekt! Dem är ju jättefina så jag köpte med mig 2st. Kommer hem och börjar googla lite hur de ska planteras och läser att de måste ha skugga över rötterna då de bränns lätt i solen!! Något irriterande! Men nu stod det även att man kan plantera nånting framför som skuggar, så vi får se vad jag hittar på för lösning så att jag kan behålla mina klematis!

Hortensian blev ett litet impulsköp! Tycker dem är så fina och köpte en kruka med mixade färger! Men måste kolla lite mer nogrannt hur de vill planteras för nu litar jag inte på vad de sa i butiken!









Kommentarer

Postat av: Empi

Publicerad 2012-05-09 21:46:13

Jag har samma erfarenhet från blomsterlandet: noll koll :(

Postat av: Fredrik

Publicerad 2012-05-16 23:01:17

Jag tror nog att din klematis kommer att trivas i direkt sol. Man kan se att vissa sorter som sagt behöver skugga över rötterna, men det fixar du lätt med andra växter. Vilken sorts klematis blev det?



Man kan ta syrénskott från befintliga bestånd, men det kan ta några år innan de rotat sig och kommer igång.



Vill du ha något högt och snabbväxande kanske du kan kolla lite på bambu. Det kanske inte passar på ett gammalt torp, men det har ju inte ni. Kan bli flera meter högt och tål -20°C.

Postat av: Anna

Publicerad 2012-05-17 20:59:50

Det är en klematis xerxes. Hade tänkt plantera den mellan två av brunnarna. Hoppas på att den ska börja slingra sig över den ena brunnen som är lite hög och smal. Tror den kan bli lite skyddad när den står mellan de två brunnarna också. Sen blir det nog att hortensian får stå brevid och förhoppningsvis skugga lite när den växer till sig.



Bambu? Måste jag kolla upp. Låter lite exotiskt iaf =)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Här bloggar jag om vårt husbygge och våra försök att få till vår drömträdgård. Vår vision är att bygga med miljö och energibesparingar i åtanke samt att kunna odla det mesta själva för att bli självförsörjande i framtiden. Vi hoppas även kunna skaffa egna höns och får om några år.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela