Villa Solgläntan

Vårt hus på landet!

Äppelträdet Fredrik

Publicerad 2012-10-14 19:54:44 i Trädgård,

I lördags fick vi äntligen hem Theas första äppelträd. Det var en 1 års present från sin mormor.
 
Äppelträdet heter Fredrik och är E-märkt, det är en ny svensk äppelsort som är certifierad.
Så här skriver odla.nu om certifieringen:
 
"Det innebär att den är testad och befunnen fri från alla skadegörare som kan följa med förökningsmaterialet, i synnerhet virus. För att en äpplesort ska kunna garanteras vara virusfri, räcker det inte med tester i laboratorium och växthus. Material av sorten måste dessutom ympas på speciella indikatorträd på friland, som sedan observeras under minst fem år innan man kan vara säker på att sorten är helt frisk."
 
Certifiering av äpple är alltså ett långvarigt och kostsamt arbete, men det lönar sig! Ett virusfritt äppleträd växer bättre och bär frukt redan som ungt träd, är vinterhärdigare och mer motståndskraftigt mot skorv, kräfta och mjöldagg. Det ger också mer och vackrare frukt som kan lagras längre.
 
Så till nästa senhöst så hoppas jag att det blir lite frukt som vi kan plocka och baka en god äppelpaj på!
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Cecilia Axelsson

Publicerad 2012-10-14 22:06:05

Vilket kanonträd ni verkar ha fått tag på! Det där med E-certifiering hade jag inte hört talas om, men det verkar vara riktigt bra. Vem vill inte vara säker på att få ett friskt träd som bär rikligt med fina frukter?

Jag hoppas på att få ner våra två i backen, Aroma och Åkerö, under nästa helg. Barnen tycker inte det är speciellt kul att vara på byggplatsen nu när det blir allt kallare så mina timmar på Nystuga under en vecka är få. Väldigt få. Men, men. Det blir till att gräva som bara den då jag väl är där :)

/Cecilia

Svar: Ja visst är det ett kanonträd =) Mamma var ner till Julita Gård på sensommaren på en äppelmarknad. Där fanns det massa olika äpplen man kunde provsmaka och få information om, det var där hon fick syn på Fredrik.
Jag förstår att det blir svårt med barnen på bygget. Vi har samma problem här, bara en som kan arbeta i taget. Som tur är så kan Theas farmor vara barnvakt ibland, men att vi ska bli klar innan jul blir nog tajt. Men jag lever på hoppet =)
villasolglantan.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Här bloggar jag om vårt husbygge och våra försök att få till vår drömträdgård. Vår vision är att bygga med miljö och energibesparingar i åtanke samt att kunna odla det mesta själva för att bli självförsörjande i framtiden. Vi hoppas även kunna skaffa egna höns och får om några år.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela